Ministerbesøk: KI bidrar til kortere ventetid

Helseminister Jan Christian Vestre og næringsminister Cecilie Myrseth kom på besøk til LDS for å høre om arbeidet med å redusere ventetidene, blant annet ved å ta i bruk KI i et nytt operasjonsplanleggingssystem.

Publisert 01.10.2024
Sist oppdatert 02.10.2024
En gruppe personer i et møte
Fra innleggelseskontoret: Sykepleier Benedikte Drage demonstrerer teknologien og hvordan det bidrar til å redusere ventetider. 

Sykepleier Benedikte Drage og ass. klinikksjef Henrik Hofgaard ga ministrene en innføring i systemet som har fått ned ventetidene på sykehuset. Gjestene fikk også møte kirurg Aleksander Grande Hansen, som trolig er den som har operert flest neser i Norge. Deretter fulgte en omvisning på postoperativ, som er utvidet fra denne høsten, og samtale med pasient på operasjonsforberedende stue.

Direktør for teknologi og e-helse i Helse Sør Øst, Rune Simensen, var også blant gjestene som ønsket å høre om det nye operasjonsplanleggingssystemet.  

Sykehusets adm.direktør Tone Ikdahl og klinikksjef Arn Meland fortalte om sykehuset som både er lokalsykehus for Oslo indre by innen indremedisin og psykisk helse og rus. Sykehuset har ikke akuttkirurgi, men en stor elektiv (planlagt) kirurgi. Det er store volumer på inngrepene som gjøres, og sykehuset er ledende på flere kirurgiske inngrep, samtidig som ventetidene holder seg lange fordi pasienter fra hele Helse Sør-Øst-området og landet forøvrig søker seg hit.

Adm. dir. Øystein Eriksen Søreide i Abelia, NHO-forening for kunnskaps- og teknologivirksomheter, innledet videre om behovet og mulighetene som ligger i helseteknologi. Fra programutviklerselskapet Deepinsight fortalte adm. dir. Olav Willumsen Haugå om KI-teknologien deres på Lovisenberg og hvordan det bidrar til å redusere ventetider.

En gruppe mennesker som står i et rom
Klinikksjef Arn Meland og adm. dir. Tone Ikdahl forteller om sykehuset og Kirurgisk klinikk. Videre f.v.: Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, Næringsminister Cecilie Myrseth, eHelse og IKT-sjef LDS Rune Skogan, økonomidirektør LDS Pirakash Nagarajah, ass.klinikksjef Henrik Hofgaard, adm.dir. Abelia Øystein Eriksen Søreide 
En gruppe personer i et rom
Øre-Nese-Hals-kirurg Alexander Grande Hansen forteller om hvordan bedre operasjonsplanleggingsteknologi gjør at han kan hjelpe enda flere pasienter. 
En gruppe personer i et rom
Postoperativ: Under arbeidet med innføringen av det nye planleggingsverktøyet ble det tydeliggjort at kapasitet på PO var en flaskehals. I sommer ble byggearbeidene utført, og nå er lokalene både romsligere og mer oversiktlige, kunne Tone Ikdahl og avdelingssykepleier Tor Henning Røsstad fortelle (lengst til høyre)

Media deltok også, og fikk i intervju etter omvisningen også høre helseministerens ambisiøse planer om både reduserte ventetider og et mer sammenhengende helsevesen, der skillet mellom spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste utviskes.