Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Forberedelser før første timeavtale

Spørreskjema med spørsmål om deg

Før du kommer til oss første gang, vil vi sende deg noen spørreskjemaer via sms. Spørreskjemaene inneholder spørsmål om ulike sider ved din livssituasjon og om din psykiske helse. Grunnen til at vi spør deg om dette på forhånd, er at din behandler da allerede vil ha en del kunnskap om deg når dere møtes. Ved å svare på disse spørsmålene på forhånd, vil du kunne bruke mer tid under samtalen på å snakke om de temaene som er aller viktigst for deg.

Svarene du gir i spørreskjemaene vil også kunne brukes til å få kunnskap om hvordan det går med deg underveis i forløpet. Dette gjøres ved at du svarer på noen av de samme spørsmålene på flere ulike tidspunkter.

Skjemaene leses kun av din behandler og annet helsepersonell som eventuelt har noe med ditt forløp å gjøre. Vi anbefaler at du svarer så åpent og ærlig som du kan.

En person med svart hatt

Dine rettigheter som pasient hos oss

Fra du får beskjed om at du har blitt innvilget rett til helsehjelp og skal få en timeavtale hos oss, har du status som pasient. Som pasient har du noen rettigheter som det er viktig at du kjenner til. Nedenfor finner du en oversikt over de mest aktuelle rettighetene for din del, sammen med lenker til mer informasjon.

Dine rettigheter ved fristbrudd

Når du blir innvilget rett til helsehjelp, altså får vite at du kommer til å få en timeavtale ved sykehuset, har du også rett til at helsehjelpen skal igangsettes innen en gitt frist. Denne fristen får du oppgitt sammen med beskjeden om at du har fått innvilget rett til helsehjelp. Dersom sykehuset ikke klarer å gi deg en time innen fristen, kalles dette fristbrudd. Ved fristbrudd har du rett til å velge mellom å få helsehjelp et annet sted eller å vente til sykehuset har en ledig time til deg. Les mer om rettigheter ved fristbrudd her

Rett til brukermedvirkning

Som pasient har du rett til å bidra i utformingen av helsetilbudet du mottar. Du har blant annet rett til å få informasjon om ulike måter å få behandling på, og til å delta i avgjørelsen om hva slags behandling du skal få. Les mer om retten til brukermedvirkning her

Klage- og erstatningsrett

Dersom du mener at du ikke har fått den helsehjelpen du har krav på eller har blitt utsatt for feilbehandling, kan du klage. Hvem du skal klage til, avhenger av hva klagen dreier seg om. Noen ganger skal du klage til behandlingsstedet først, andre ganger klager du direkte til tilsynsmyndighetene. Dersom du får en skade som direkte konsekvens av behandlingen du har mottatt, kan du søke om erstatning hos Norsk pasientskadeerstatning. Les mer om hvordan du går frem for å klage eller søke erstatning her

Rett til innsyn i egen pasientjournal

All behandling ved norske sykehus skal dokumenteres fortløpende i en pasientjournal. I journalen beskrives behandlingen du har fått, samt vurderinger og konklusjoner fra helsepersonellet som møter og behandler deg. Du har rett til å lese det som skrives om deg i pasientjournalen din. Denne får du tilgang til gjennom å logge deg inn på Helsenorge.no

Diagram

Sist oppdatert 12.09.2025