Kjevebevegelighet

Noen viktige hensyn og forberedelser må være på plass før oralmotorisk trening og stimulering settes i gang.

​Legg merke til at et behandlingsopplegg må tilpasses enkeltes behov og ferdigheter når det gjelder valg av øvelser og dosering. Vennligst les Retningslinjer for trening  før du begynner.

Mål:

  • Økt gapeevne og bevegelsesutslag i kjeven
  • Bedre munnhygiene
  • Gjøre det lettere å bearbeide mat
  • Øke bevegeligheten for å underlette tale

NB! Medisinske faktorer, f. eks. økt risiko for kjeveleddsdislokasjon, må være avklart av fagperson med kompetanse på kjeveledd før oppstart av trening. Videre skal eventuell opplevelse av smerte, prikking eller tap av følelse under trening medføre at behandling øyeblikkelig avsluttes og må søke medisinsk råd.

Målet med øvelsene er å øke gapeevne, bevegelsesutslag og utføre bevegelsene kontrollert. Øvelsene kan utføres med eller uten bruk av hjelpemidler. I mange tilfeller kan det være nødvendig med hjelp og støtte av behandler for å få til øvelsene. Treningen bør uansett ikke medføre smerte.

Kjevegymnastikk

1. Myk opp med å åpne og lukke munnen løst ti ganger.
2. Gap opp så høyt du kan.           
3. Før underkjeven langsomt frem.
4. Før underkjeven langsomt til siden. 
5. Lukk munnen med motstand. Legg tommel og pekefinger over haken i en v-form og hold mot.​


Gap så høyt du kan.

Foto: TAKO-senteret


Før underkjeven langsomt fram. Foto: TAKO-senteret.





















Før underkjeven langsomt til siden.


Viser grep for øvelse.

Sist oppdatert 29.02.2024